Welkom

 
Als Vrienden zijn wij blij met het 60 jarig bestaan van de Nederlandse Reisopera. Dit cultuurbedrijf is het enige operagezelschap dat voorstellingen verzorgt in heel Nederland en daarbuiten.
Onze Vereniging streeft ernaar opera meer bekendheid te geven en steunt in het bijzonder de Nederlandse Reisopera, bijvoorbeeld door een aanmoedigingsprijs voor jong talent en door aanwezig te zijn met een vriendenstand bij de voorstellingen.



LA TRAVIATA

Op zaterdag 30 september gaat bij de Nederlandse Reisopera Verdi’s La traviata in première in Enschede, in een regie van Floris Visser. Visser maakte in 2015 de met de Opera Van Het Jaar Award bekroonde Orphée et Eurydice bij de Reisopera. De muzikale leiding is in handen van de 23-jarige Venezolaans-Amerikaanse dirigent Ilyich Rivas. Wij werken bij deze productie samen met koor Consensus Vocalis en Het Gelders Orkest. In de cast o.a. Urška Arlič Gololičič (Violetta Valéry), Jesus Garcia (Alfredo Germont) en Anthony Michaels-Moore (Giorgio Germont).
Aan deze productie werken ook 6 dansers mee van Scapino Ballet Rotterdam: La traviata is een eerste coproductie tussen de Reisopera en Scapino Ballet Rotterdam.
La traviata is te zien in Enschede (30 sept, première), Rotterdam (7 okt), Utrecht (12 + 14 okt), Apeldoorn (17 okt), Breda (19 okt), Maastricht (21 okt), Den Haag (24 + 26 okt), Amsterdam (29 + 30 okt), Zwolle ( 9 nov), Leeuwarden (14 nov), Groningen (16 nov) en Arnhem (18 nov).

Team

Dirigent Ilyich Rivas
Regisseur Floris Visser
Decor- en kostuumontwerp Dieuweke van Reij
Lichtontwerp Alex Brok
Choreografie Pim Veulings

Cast

Violetta Valéry Urška Arlič Gololičič, Alfredo Germont Jesús Garcia, Giorgio Germont Anthony Michaels-Moore, Flora Bervoix Hanna-Liisa Kirchin, Annina Daniela Mazzucato, Gastone de Létorières Christian Damsgaard, Barone Douphol Eddie Wade, Marchese d’Obigny Wiebe-Pier Cnossen, Dottore Grenvil Paolo Battaglia, Dansers Jeroen van Acker, Nele Deckx, Joana Dinah Schwing, Frederik Kaijser, Jaroslaw Kruczek, Pauline de Laet, Michael Sastrowitomo, Manouk Steendam, Emma Wijbenga, figuratie Christophe Dozzi, kinderfiguratie Madelief Smalbil, Josefien Pompe van Meerdervoort, Jochem van der Berg, Luuk Olsman.

Met medewerking van Scapino Ballet Rotterdam, Het Gelders Orkest en koor Consensus Vocalis.

Het verhaal in het kort

Haar leven lijkt één groot feest. De gevierde courtisane Violetta Valéry heeft alles wat haar hartje begeert: rijke minnaars, vrienden en geld. Maar dan wordt ze verliefd op de jonge Alfredo. Alfredo’s vader, Giorgio Germont, keurt de relatie af en overtuigt haar ervan dat ze zijn zoon moet verlaten, om de reputatie van zijn familie te redden. Violetta breekt met Alfredo, die hier woedend om is! Hij weet niet dat Violetta op dit moment al ernstig ziek is. Alfredo komt tot inkeer wanneer hij zich realiseert welk offer Violetta voor hem heeft gebracht. Samen met zijn vader bezoekt hij Violetta op haar sterfbed, maar hij is te laat: Violetta sterft in de armen van haar geliefde…

Floris visser introduceert de kleine violetta

Regisseur Floris Visser confronteert ons in zijn enscenering met het kleine meisje Violetta dat we in La traviata zelden zien. Omdat regisseur Floris Visser gelooft dat de chique prostituee Violetta de onschuld van haar jeugd najaagt. “Liefde is niet in staat het lot af te wenden.”

La traviata

De dolende. Nog letterlijker: zij die van de weg af is. Floris Visser beleefde naar eigen zeggen een magisch moment, toen hij op een foto stuitte die de basis zou worden voor de vormgeving. “Een magistraal beeld van een gang in een oud landhuis in de Elzas. Twee verdiepingen vergane glorie, met heel veel deuren en achterin een spiegel. Toen kwam die titel terug. Die corridor is een doorgang, een passage.” Als in: een weg. Maar ook als in een rite de passage: de overgang naar een andere status en seksualiteit. Het meisje dat dolende wordt.
Dat Verdi sterk aan zijn titel hechtte beschouwt Floris Visser als een veeg teken. Het boek waarop hij de opera baseerde heet De dame met de camelia’s. Alexandre Dumas junior veroorzaakte met dit autobiografische verhaal over zijn relatie met de courtisane Marie Duplessis eenzelfde opschudding in Frankrijk als bijvoorbeeld Turks Fruit van Jan Wolkers later in Nederland zou doen.